Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Børn i Etiopien: Opgaver til indskolingen

Opgave 1: Familieliv

Case: Bini’s familie

Spørgsmål

  • Hvem er i Binis familie?
  • Hvem er i jeres familier?
  • Hvilke forskelle og ligheder kan I finde mellem Binis familie og jeres egen familie?
  • Hvad betyder det for jer at have en familie?
  • Hvad betyder det for jer at være tryg?
  • Hvordan passer vi bedst på børn, der ikke kan bo hos deres forældre?

 

Opgave
I skal nu hjem og tale med jeres forældre om, hvordan jeres familie ser ud. Husk, at hver familie er unik og kan se ud på mange forskellige måder.

  • Tegn et stamtræ eller brug denne skabelon og udfyld herefter stamtræet.
  • Få hjælp af jeres forældre til at lave stamtræet, hvis I ikke kan huske alle jeres familiemedlemmer i hovedet.

Tag jeres stamtræer med i skole og tal sammen i klassen om de forskellige former for familier, I kommer fra.

Opgave 2: En hverdag i en SOS-familie

Spørgsmål

  • Hvad lægger I særligt mærke til i filmen?
  • Hvad laver Wudenesh i løbet af en helt almindelig hverdag?
  • Hvilke forskelle og ligheder kan I finde mellem Wudenesh’s hverdag og jeres hverdag?
  • Hvad tror I, Wudenesh sætter pris på i sin hverdag?
  • Hvad sætter I pris på i jeres hverdag?
  • Er Wudenesh’s hverdag, som I havde forestillet jer?

Opgave

I har nu fået kendskab til, hvordan en hverdag kan se ud for et barn i en SOS-familie i Etiopien. Det er nu blevet tid til at vende blikket mod jeres egen hverdag hjemme i Danmark.

  • Lav foldebøger med tegninger og tekst, hvor I beskriver og fortæller om jeres hverdag.
  • I kan bruge denne guide som inspiration.
  • Læs jeres foldebøger op for hinanden i klassen og tal om, hvilke forskelle og ligheder der er på jeres hverdage i klassen.

Tag herefter en snak om, hvordan tror I, at jeres hverdag i Danmark ligner og/eller er forskellig fra børns hverdag i Etiopien?

Opgave 3: Fritid

Spørgsmål

  • Hvad kan Niguessie lide at tegne?
  • Hvad kan I godt lide at lave I jeres fritid?
  • Hvorfor synes I, det er vigtigt for børn at have fritid?
  • Hvorfor tror I, at nogle børn rundt omkring i verden ikke har fritid og tid til at lege?
  • Hvordan ville I føle, hvis I ikke måtte lege og have fritid?

 

Opgave
I filmen tegner Niguessie et portræt af sin bror. Et portræt er et billede, der forestiller en person. Hvis man tegner et billede af sig selv, er det et selvportræt. Niguessie fortæller, at han kan tegne et portræt på 10 minutter – kan du tegne dig selv på 10 minutter?

Del papir og farveblyanter ud til alle i klassen. Inden I går i gang, kan I snakke om måder at gribe det an på. Fx start med hovedformen, brug din fantasi, find kendetegn. I kan eventuelt kigge jer selv i et spejl, inden I begynder. Husk, at det ikke behøver at ligne.

Eleverne bruger nu 10 minutter på at lave et selvportræt og bagefter kan I tage en snak om, hvad I har fået lavet.

  • Hvor langt nåede I?
  • Var det svært? Hvorfor var det svært?
  • Hvor forskellige er jeres tegninger?
  • Ligner det jer? Kan man se personlige kendetegn?

TIP: Lav jeres egen kunstudstilling på skolebiblioteket eller det lokale plejehjem, og start en indsamling til fordel for børnene i Etiopien. I kan også invitere jeres forældre og bedsteforældre til at se tegningerne. Måske de giver et par mønter til klassens indsamling.

Opgave 4: Afrunding

Vil I gøre en forskel for udsatte og forældreløse børn i Etiopien?
Her kan du få masser af inspiration til, hvordan din klasse selv kan starte sin egen indsamling til fordel for udsatte og forældreløse børn. I kan for eksempel samle penge ind ved at lave sjove sokkedyr, arrangere en hyggelig madaften eller samle pant.
Læs mere