Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Virksomhedsejer: ”Vi kan som ansvarlig virksomhed give noget igen og støtte et godt formål”

TENDENS | Det er blevet populært blandt landets virksomheder at støtte SOS Børnebyernes arbejde for forældreløse og udsatte børn verden over. På landsplan er der de seneste år sket en markant stigning, så næsten 700 flere virksomheder i dag støtter SOS Børnebyerne end for fem år siden.

”Når vi som virksomhed støtter, handler det helt enkelt om ansvarlighed, etik og moral. Jeg mener, at det er vigtigt, at man som virksomhed tager ansvar og støtter et godt formål”, fortæller Henrik Norman, der ejer Norman El-Installation i Vejen, som i år har valgt at støtte SOS Børnebyerne med 5.000 kr. som verdensfadder.

“Vi kan ikke redde verden, men vi kan som ansvarlig virksomhed give noget igen og støtte et godt formål for meget få penge”, siger Henrik Norman.

 

Henrik Norman ejer Norman El-Installation i Vejen, som er en af de mange mindre virksomheder, der vælger at støtte op om SOS Børnebyerne.
Fakta

VERDENSFADDER

Som verdensfadder i SOS Børnebyerne støtter din virksomhed udsatte børn fra knap 14 kr. om dagen med et samlet beløb på mellem 5.000 og 15.000 kr. om året.

Desuden gives der skattefradrag for bidrag til SOS Børnebyerne på op til 15.600 kr. i 2017.

Bliv verdensfadder

 

Flere børn får et trygt hjem
Norman El-Installation er langt fra den eneste virksomhed, der de seneste år har valgt at hjælpe forældreløse og udsatte børn.

En ny opgørelse viser, at næsten 700 flere virksomheder støtter SOS Børnebyerne i dag end for fem år siden.

Og selv mindre og mellemstore virksomheder, der typisk støtter med mellem 5.000 til 15.000 kr. om året, gør en kæmpe forskel for forældreløse og udsatte børn.

”Vi har oplevet, at der er en øget interesse blandt firmaer og virksomheder i at støtte vores arbejde for verdens mest udsatte børn. Det er især mindre virksomheder som tøjbutikker, bilforhandlere og lægepraksisser, som i stigende grad bakker op. Når virksomheder vælger at støtte – også selvom der er tale om en lille butik, hjælper det en masse børn,” siger SOS Børnebyernes direktør, Mads Klæstrup Kristensen.

Skaber positiv opmærksomhed blandt kunderne
Det kan være en god forretning for en virksomhed at støtte godgørende formål.

En YouGov-undersøgelse fra 2014 viser, at 72 % af danskerne vil prioritere at købe produkter fra virksomheder, der samarbejder med en humanitær hjælpeorganisation.

”Det er både den lokale smykkeforretning, mellemstore advokatkontorer og helt store virksomheder, som vælger at støtte vores arbejde. Mange af virksomhederne giver udtryk for, at deres medarbejdere er stolte over, at virksomheden støtter en humanitær organisation. Kunderne får ofte et mere positivt syn på virksomheden. Og mange firmaer fortæller os, at medarbejdertilfredsheden stiger,” siger Mads Klæstrup Kristensen.

Støtter for at gøre en forskel for udsatte børn
Mads Klæstrup Kristensen mener, at de danske virksomheder typisk ønsker at hjælpe af de samme årsager som alle andre.

Samtidig har mange firmaer fået øjnene op for, at der også er andre fordele ved at støtte.

”Firmaerne synes, det er vigtigt at hjælpe udsatte og forældreløse børn. Samtidig vil mange af dem gerne vise deres kunder, at de som virksomhed har sunde værdier,” siger SOS Børnebyernes direktør.

Det er også derfor, at Norman El-Installationer har valgt at støtte.

“Børnene kan jo ikke gøre for, at de er udsatte eller forældreløse, så dem vil jeg gerne støtte. Og SOS Børnebyerne er en troværdig organisation”, siger Henrik Norman.

Læs mere om mulighederne for at støtte SOS Børnebyerne som virksomhed 

 

Børnene kan jo ikke gøre for, at de er udsatte eller forældreløse, så dem vil jeg gerne støtte. Og SOS Børnebyerne er en troværdig organisation.

 

– Henrik Norman, ejer af Norman El-Installation i Vejen, som i år har valgt at støtte SOS Børnebyerne med 5.000 kroner.