SOS Børnebyernes økonomi
SOS Børnebyernes formål er at give så mange forældreløse og udsatte børn som muligt en tryg barndom med en familie, et kærligt hjem og en uddannelse.
Indsamlingsresultatet ligger igen i 2019 på et historisk højt niveau (254,9 millioner kroner), hvilket vi især kan takke den store og loyale støtte fra private støtter. I 2019 har SOS Børnebyerne anvendt 189,3 millioner kroner til det formålsbestemte arbejde, hvilket svarer til en formålsprocent på 76,3%.
SOS Børnebyerne gennemfører hvert år kampagner og andre aktiviteter for at samle penge ind. Vi investerer kun i indsamling med forventningen om, at vi overordnet set får de investerede penge fem gange hjem igen. Fordi vi bruger nogle af pengene på indsamling, er det lykkedes os at fordoble indsamlingen over de seneste 10 år, så vi i dag når ud til langt flere børn.
Her kom støtten fra
Hvis du er fadder, går 90 procent af dit bidrag direkte til formålet (nærmere bestemt 75 procent til børnebyen og 15 procent til øvrige projekter med stort behov) og 10 procent går til servicehenvendelser, administration og andre udgifter forbundet med dit fadderskab. Som fadder kan du altså være helt sikker på, at størstedelen af dine penge går til formålet. Pengegaver til dit barn går ubeskåret til formålet.
SOS Børnebyerne har fokus på at holde vores udgifter nede, og vi har som målsætning, at højst 10 procent af de samlede indtægter må bruges på administration. Administration er nødvendig for at sikre, at pengene når frem, og at SOS Børnebyerne bruger pengene som aftalt med faddere og andre bidragydere. Administration dækker over udgifter til kontoret, lønninger samt f.eks. IT. Administrationsprocenten var i 2019 på 6,1 procent, men det kan ændre sig fra år til år, og derfor skriver vi, at administrationsprocenten maksimalt er 10 procent. Administration er ikke det samme som udgifter forbundet med fundraising eller indsamling.
Sådan beskytter vi børnene
SOS Børnebyerne tolererer ikke nogen form for korruption. Alle medarbejdere har pligt til at indberette mistanke om korruption eller misbrug via organisationens indberetningskanaler – herunder en whistle blower-ordning for børn og voksne, som er offentligt tilgængelig. Alle indberetninger tages alvorligt og undersøges til bunds, ligesom de relevante myndigheder inddrages.
Det internationale SOS Children’s Villages udgiver hvert år en rapport, som beskriver de indrapporteringer om korruption, der har været i føderationen. Du kan læse de årlige rapporter her.
Andre kan også indberette sager ved at bruge disse formularer:
Mistanke om korruption kan indberettes via denne form.
Mistanke om misbrug af børn kan indberettes via denne form.
Download årsrapporter m.m.
I SOS Børnebyernes årsrapport finder du artikler, årsregnskaber, nøgletal og illustrationer af, hvad hjælpen gik til.
Regnskaber for lands-/husstandsindsamlinger
Regnskab for landsindsamling 2019
Regnskab for landsindsamling 2018
Regnskab for landsindsamling 2017
Regnskab for landsindsamling 2016
Regnskab for landsindsamling 2015
Indsamlingstilladelse
SOS Bornebyernes indsamlingstilladelse
Læs andre rapporter
Årsrapport 2019
Alle børn fortjener at blive set og elsket for den, de er.
Som SOS-fadder er du med til at give et forældreløst eller udsat barn en ny chance. Det koster kun 6 kr. om dagen efter skattefradrag.
Hvert år gør vi op, hvor mange penge vi har brugt på henholdsvis administration og indsamling. Det skriver vi både i årsrapporten, i vores magasin SOS Børneliv og her på hjemmesiden. Samtidig overholder vi naturligvis administrative forpligtelser over for SKAT, registrering af medlemmer og bidragsydere, medarbejderes overenskomster og arbejdsforhold etc. Vi er også medlemmer af Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, ISOBRO, der har en række indsamlingsetiske retningslinjer, som vi arbejder efter.
Du kan læse mere om SOS Børnebyernes administrationsprocent her.
Du kan læse mere om lønninger i SOS Børnebyerne her.