Medarbejderengagement
CSR sparker gang i arbejdsglæden
Når virksomheder tager samfundsansvar, giver det mere motiverede og stolte medarbejdere, og det er godt for virksomhedens bundlinje.
Virksomheder, der engagerer sig i velgørende arbejde, tanker op på både karma og konto. For Corporate Social Responsibility bidrager ikke kun til at redde liv eller bekæmpe klimaforandringer, det smitter også af på stoltheden og arbejdsglæden hos virksomhedens medarbejdere – og det slår igennem på bundlinjen.
69 procent af danskerne vil blive mere stolte af deres arbejdsplads, hvis virksomheden støtter en god sag. Og lige så mange mener, at CSR er mest troværdigt, når virksomheden samarbejder med en anerkendt humanitær organisation. Det viser en spørgeundersøgelse blandt 1.100 danskere, som analyseinstituttet YouGov har udført for SOS Børnebyerne.
“Jeg er ikke et øjeblik I tvivl om, at det at være stolt af sin arbejdsplads er et meget centralt element i at skabe en god arbejdsplads,” siger Liselotte Jensen, vicedirektør i Great Place to Work, der i mere end 25 år har arbejdet med at udvikle gode arbejdspladser.
”Stolthed er en af grundstenene for os som medarbejdere, men også som mennesker. Hvor vi tidligere fandt værdi i vores tro, søger vi i dag efter mening i det nære. Derfor er det så vigtigt for os, at vores arbejde giver mening i en samfundsmæssig sammenhæng,” siger Liselotte Jensen.
Arbejdet skal give mening
Institut for Lykkeforskning har sammen med Krifa undersøgt 2.500 danskeres arbejdsglæde. Undersøgelsen ”God Arbejdslyst Indeks 2015 – en kortlægning af danskernes arbejdslyst” viser, at oplevelsen af at have et arbejde, der giver ’mening’, er den vigtigste og mest motiverende ud af seks faktorer: mening, ledelse, medbestemmelse, resultater, balance og kollegaer.
”For de fleste af os handler ’det gode liv’ helt grundlæggende om at finde en form for mening med livet. Både indadtil i forhold til sig selv som individ, men også udadtil i form af at gøre verden til et bedre sted, ” fortæller Meik Wiking, direktør i Institut for Lykkeforskning.
Nogle arbejdspladser har den gode sag indbygget i deres DNA, for eksempel i sundhedssektoren eller humanitære organisationer, hvor man er med til at redde liv. Ellers kan CSR hjælpe med at få den ligning til at gå op.
”Hvis du sælger telefonabonnementer, kan det måske være svært at se, hvordan du gør verden til et bedre sted. Men virksomheder kan påvirke deres medarbejderes oplevelse af det meningsfyldte arbejde ved for eksempel at give dem frie hænder til at bruge tid på velgørende arbejde en dag om året,” siger Meik Wiking.
Det potentiale har erhvervslivet opdaget, fortæller Liselotte Jensen: ”Vi har set en stor udvikling inden for virksomhedernes samfundsansvar de seneste år. I dag er det helt almindeligt, at virksomheder giver deres medarbejdere fri til at lave socialt frivilligt arbejde, for eksempel samle ind til en god sag.”
CSR gavner bundlinjen
I ’God Arbejdslyst Indeks 2015’ har Meik Wiking studeret undersøgelser og forskningsresultater fra hele verden, og han når frem til, at glade medarbejdere har direkte indflydelse på virksomhedernes bundlinje:
- God arbejdslyst giver lavere sygefravær.
- Arbejdsglæde giver mere innovative medarbejdere.
- Glade medarbejdere er mere effektive og yder bedre kundeservice.
Samme konklusion bekræfter Great Place to Work’s målinger. Både sygefraværet og omsætningen af medarbejdere er lavere i virksomheder med høj score inden for tillid, stolthed og fællesskab.
”Enhver arbejdsplads bygger på en pagt mellem ledelse og medarbejdere. Jo mere vi kan se mening med arbejdet, jo mere er vi indstillet på at give af os selv,” siger Liselotte Jensen.
Jeg er ikke et øjeblik I tvivl om, at det at være stolt af sin arbejdsplads er et meget centralt element i at skabe en god arbejdsplads.