Hempel Fonden
Hempel Fonden sikrer kvalitetsundervisning – og uddannelse til udsatte børn
Educare – en holistisk uddannelsesindsats
Hempel Fonden har støttet SOS Børnebyernes arbejde gennem mange år for at sikre forældreløse og udsatte børn adgang til kvalitetsuddannelse.
I de senere år har samarbejdet koncentreret sig om større og mere komplekse udviklingsprojekter for at styrke kapaciteten i lokale skoler i Østafrika og fjerne de barrierer, som afholder udsatte børn fra at få en uddannelse.
Uddannelsesindsatsen kaldes Educare, fordi omsorg og forældreopbakning til børns uddannelse er en forudsætning for, at børnene overhovedet kommer i skole. Samtidig er det en forudsætning, at skolen kan levere undervisning af en tilstrækkelig kvalitet, og at myndighederne lever op til deres ansvar for at sikre lige adgang til uddannelse for alle.
Kura Umenye – bedre liv og læring til udsatte og forældreløse børn i Rwanda
Hempel Fonden og SOS Børnebyerne samarbejder om at sikre, at børn i Rwanda, som er i risiko for ikke at gennemføre grundskolen og deres ungdomsuddannelse, får den rette hjælp og undervisning.
Projektet Kura Umenye (rwandisk for Education & Care) skal i en fireårig periode sørge for ekstraundervisning og hjælp til de udsatte børn og unge, der er i risiko for eller allerede er droppet ud af skolen. De børn, som allerede er gået ud af skolen, kommer både tilbage i skole og får ekstraundervisning.
I Rwanda går alt for mange børn ud af skolen i utide, fordi lærere, forældre og det lokale samfund ikke har de nødvendige redskaber til at hjælpe børnene, når de sakker bagud fagligt. Børn, der ikke får en uddannelse, har udsigt til en fremtid med begrænsede muligheder og stor risiko for et liv i fattigdom.
Indsatsen fokuserer på de allermest udsatte børn og unge, som har brug for en hjælpende hånd til at gennemføre skolen. Projektet implementeres på 120 skoler i ti regioner i Rwanda, og målet er, at 32.000 elever skal have den ekstraundervisning, de har brug for. Udover at projektet skal hjælpe børnene fagligt, har indsatsen også den positive effekt, at piger, der får en uddannelse, ikke er i lige så høj risiko for at gå ud af skolen på grund af teenagegraviditet.
Børn skal mødes i øjenhøjde
En vigtig del af indsatsen er at uddanne lærere til at hjælpe eleverne, ligesom det rwandiske undervisningsmateriale skal styrkes. I alt bliver 480 lærere udvalgt til at være mentorer for de elever, som har brug for hjælp. Det vigtigste er, at børnene bliver mødt i øjenhøjde og får nøjagtig den hjælp, som passer til deres behov.
Derfor bliver lærerne trænet i forskellige pædagogiske teknikker. Hjælp og støtte i hjemmet er også centralt for børns læring og selvtillid. Derfor bliver også forældre fra start af engageret i ekstraundervisningen, og de bliver styrket til at kunne hjælpe deres børn med for eksempel lektier.
Fokus på mental og reproduktiv sundhed
Mental sundhed samt seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR) er vigtige områder for børn og unges overordnede sundhed og trivsel. På de skoler, hvor indsatsen skal gennemføres, sørger projektet derfor for, at de børn, der har behov, modtager psykosocial støtte, og for, at alle børn og unge mellem 10 og 18 år modtager kvalificeret og relevant seksualundervisning. På hvor skole vil der blive uddannet mentorer, som skal sørge for, at børnene får den information, hjælp og støtte, de har brug for.
Læs mere om Hempel Fonden på fondens egen hjemmeside.