Vil du spille privilegiespillet med dine elever?
Udfyld formularen og få tilsendt et gratis spil til dig og din klasse.
Forside / For skoler / Privilegiespil
Privilegier kan være uhåndgribelige og svære at forstå. Ikke desto mindre kan de gøre os klogere på, hvordan mennesker fødes med forskellige forudsætninger her i livet. Netop dette illustreres i privilegiespillet, hvor dine elever gennem roller og bevægelse lærer, at det er tilfældigt, hvor man er født, hvilken familie man fødes ind i og hvilke privilegier, man har.
Her på siden kan du læse om spillet, så du kan finde ud af, hvordan du kan bruge det i din undervisning. Når du bestiller spillet, får du også tilsendt en fysisk vejledning sammen med spillekortene, så du har det hele samlet.
Spillet egner sig bedst til mindre grupper, f.eks. én klasse ad gangen, så der er tid til refleksion og samtaler undervejs.
Der er ni forskellige karakterer og fire af hvert karakterkort i et spil, det vil sige i alt 36 karakterer, så man kan spille med 36 elever på samme tid.
Har du fået lyst til at sætte fokus på verdens børn og privilegier i fællesskab med dine elever?
Bestil privilegiespillet helt gratis ved at udfylde formularen her. Så pakker vi spillet og sender det direkte til dig og din klasse.
Det tager ca. 15 minutter at spille, men derudover skal du medregne tid til at flytte borde og stole i klasseværelset, hvis det ikke er gjort på forhånd. Der skal være plads til, at alle elever kan stå på en række, skulder ved skulder. Hvis der er et gangareal eller et udendørsområde i nærheden, kan det være en fordel at benytte det.
Alle elever stiller sig op på en række skulder ved skulder med front mod læreren, som står i den anden ende af lokalet. Alle elever får et kort med en karakter. Det gælder nu om at bevæge sig ved at lytte til lærerens spørgsmål. Spørgsmålene finder du i pakken sammen med selve spillet og en vejledning.
De ting, som I har kunnet sige ja til – det er privilegier. Det kan være svært at gøre noget ved, fordi man som barn ikke selv bestemmer eller kan påvirke hvilke privilegier, man har. Det vigtigste er, at man forstår, at nogle har færre privilegier og andre livsvilkår, end man selv har – og at det kan påvirke os både positivt og negativt og have store konsekvenser i et barns liv.
I kan evt. udvide snakken og tale om, at vi i Danmark har et socialt sikkerhedsnet, der er med til at udligne forskelle – det har man ikke i fattige lande.
Udfyld formularen og få tilsendt et gratis spil til dig og din klasse.