Den 6. maj 2022
Status: Fremskridt i handlingsplanen
I juni 2021 blev rapporten Independent Child Safeguarding Review, som var bestilt af SOS Børnebyerne, offentliggjort. Vi iværksatte umiddelbart efter en omfattende handlingsplan, som implementeres over en fireårig periode fra 2021-24.
I dag udkommer rapporten om udviklingen det første års tid i arbejdet med handlingsplanen, og der er gjort gode fremskridt i 16 ud af de 24 opgaver, som handlingsplanen består af. Her følger et kort dansk resumé af fremskridtene i udvalgte opgaver med særligt høj prioritet. Hele rapporten kan læses på engelsk på SOS Børnebyernes internationale hjemmeside.
Direkte og individuel støtte til børn, unge eller andre, der har været udsat for svigt, vold eller krænkelser, mens de har været tilknyttet SOS Børnebyerne. Indtil nu har 427 personer, der har oplevet misbrug, modtaget eller vil modtage støtte via denne indsats i 2021 og 2022.
En særlig, uafhængig ekspertkommission med beføjelser til at undersøge alle typer sager er oprettet med det formål at behandle tidligere fejl, rette op på systemfejl og for at styrke ansvarlighed. Ekspertkommissionen er ved at udvikle et uafhængigt, sikkert system til fortrolig rapportering. I december 2021 blev endnu et hold af eksterne eksperter samlet for at støtte kommissionens arbejde, ligesom en undersøgelsesenhed blev oprettet i marts 2022 for at gennemgå resultaterne fra ICSR og andre rapporter.
Som et led i udviklingen af en model for en ombudsperson både lokalt, regionalt og internationalt har vi spurgt ca. 300 unge fra henholdsvis Benin, Sierra Leone og Uruguay samt og International Youth Coalition, som er SOS Børnebyernes rådgivende forsamling af unge, og deres forventninger til en ombudsperson har direkte formet modellen. Først når vi har indsat nationale og regionale ombudspersoner, vil en global ombudsperson blive indsat i 2023. Det gør vi for at sikre bedre tilgængelighed for ofre og whistleblowere på globalt plan. SOS Børnebyerne har ansat eksterne børnebeskyttelseskonsulenter fra den uafhængige virksomhed, Proteknôn, som bidrager med synspunkter på ombudspersonmodellen. Benin, Uruguay og Sierra Leone er også de lande, hvor pilotprojekter, der bliver basis for ombudspersoner på nationalt, regionalt og globalt niveau, er sat i værk.
Som en del af indsatsen er 25 SOS-organisationer, der arbejder i lande med en højrisikoprofil, blevet tildelt et større budget samt ledelsesmæssig støtte. 10 af disse lande har gennemført risikovurderinger for beskyttelse af børn og udviklet planer for, hvordan vi reducerer risikoen for brud på børns beskyttelse. Det forventes, at planerne er fuldt implementeret inden udgangen af 2022. SOS Børnebyerne har afsat 1,4 mio. kr. til at støtte fem lande i det østlige og sydlige Afrika . I 2022 vil SOS Børnebyerne i yderligere 15 lande modtage støtte, og endnu flere lande står til at få finansiel og ledelsesmæssig støtte i 2023-2024.
Et nyt og forbedret sagsbehandlingssystem bliver udviklet. Formålet er at forbedre behandlingen af sager, hvor beskyttelse af børn ikke er blevet overholdt, og at gøre det lettere for SOS Børnebyernes internationale specialister i børns beskyttelse at arbejde sammen med kolleger lokalt i andre lande. Systemet vil også registrere eksempelvis korruption eller personalesager. Vi forventer, at systemet er færdigudviklet og klar til at blive implementeret i begyndelsen af 2023, og at alle 137 lande har implementeret det nye system i december 2023.
En digital hjælper
En af de måder, hvorpå SOS Børnebyernes medarbejdere er bedst rustet til at passe på børnene, er ved at tilegne sig mere viden. Fra august til december 2021 testede 67 brugere i Malawi, Nigeria og Sydafrika den digitale assistent, Rafiki, som betyder “ven” på swahili. Den kan bruges på mobiler, tablets og computere og besvarer spørgsmål om forældrefærdigheder, beskyttelse af børn, mental sundhed og meget mere.
Deltagerne sagde efterfølgende, at de ville anbefale Rafiki til en kollega. En deltager meldte tilbage, at Rafiki havde gjort vedkommende til “en bedre, professionel medarbejder og mere motiveret på arbejdet”, og andre sagde, at de har fået en bedre forståelse af forskellige former for overgreb mod børn.
I 2022 bliver Rafiki implementeret i yderligere syv lande, og i Somaliland er en version på det lokale sprog under udvikling. Rafiki vil også blive brugt på engelsk og italiensk til at støtte ansatte, der arbejder med mental sundhed.
Den 8. oktober 2021
Status: Arbejdet med handlingsplanen er i gang
Der nu fremskridt på en række af de højst prioriterede tiltag, vi i SOS Børnebyerne har sat i værk for at forbedre beskyttelsen af de børn, vi har ansvar for.
Vi har allokeret midler til at sikre direkte og individuel støtte til børn, unge eller andre, der har været udsat for svigt, vold eller krænkelser i SOS Børnebyernes programmer, for at afhjælpe efterveerne af deres oplevelser, hjælpe dem til at opnå afklaring og sikre dem et bedre livsgrundlag. På nuværende tidspunkt er ansøgninger om disse midler under behandling fra 20 landeorganisationer, mens én ansøgning allerede er godkendt.
SOS Børnebyerne har nedsat en særlig, uafhængig ekspertkommission, der skal gennemgå og undersøge påstande om børns beskyttelse, misbrug af midler og systemfejl og anbefale SOS Børnebyernes senat passende foranstaltninger. Kommissionens arbejde er nu påbegyndt. Den består udelukkende af eksterne eksperter med Willy Mutunga som formand og derudover Mona Ali Khalil, Justice Gita Mittal samt Andras Vamos-Goldman. Læs mere om kommissionens opdrag og dens medlemmer her: Independent Special Commission – SOS Children’s Villages International (sos-childrensvillages.org)
Vi etablerer et nyt ombudsmandssystem i hele den internationale organisation, der skal repræsentere børn, unge og andre berørte personer – og sikre, at deres rettigheder overholdes. På internationalt niveau er ombudsmandssystemet nu forankret og igangsat med ekstern ekspertbistand fra organisationen Proteknon. På nationalt niveau er der sat pilotprojekter i gang i tre lande i henholdsvis Afrika og Sydamerika, hvor børn og unge også deltager i projektet.
Vi yder ekstra finansiel og ledelsesmæssig støtte til de 25 SOS-organisationer, der opererer i lande med en højrisikoprofil, for at styrke deres arbejde med børnebeskyttelse. Der er allerede organiseret personaletræning og workshops med børn og unge i Øst- og Sydafrika. I Central og Østeuropa samt Mellemøsten er lokale kortlægninger og risikovurderinger af børns beskyttelse gennemført i tre lande. Derudover blev der i juni 2021 lanceret et online kursus om beskyttelse af børn alle til SOS Børnebyerne i alle lande.
Forbedring af det eksisterende sagsbehandlingssystem, der allerede nu er rullet ud i en lang række lande, men som skal dække hele føderationen, begynder i november 2021. Det kommer til at sikre klare procedurer for rapportering og svar på alle niveauer og kommer til at indeholde en brugervejledning til at foretage undersøgelser. Disse forbedringer skal være helt gennemført inden udgangen af 2023.
Vi implementerer et program i hele organisationen, der sikrer, at børn og unge i vores varetægt kender og forstår deres rettigheder. Der er nu allokeret midler til et projekt, der fokuserer på forebyggelse af vold børn i mellem. Det toårige projekt (2021-23), der er delvist finansieret af EU, blev indledt i maj 2021.
Se handlingsplanens otte prioriterede punkter nedenfor, og se den samlede handlingsplan på child safeguarding-området her.
Den 25. juni 2021
SOS Børnebyerne er til stede i 137 lande – blandt dem nogle af verdens fattigste og mest ustabile stater. Det er ofte hér, at behovet er størst, men det er samtidig også her, at både levevilkår og arbejdsvilkår for en organisation som SOS Børnebyerne er vanskeligst.
De senere år har SOS Børnebyerne fået kendskab til en række konkrete sager, hvor børn i vores varetægt ikke har fået tilstrækkelig beskyttelse. Ligesom vi fortæller om alt det gode arbejde, SOS Børnebyerne gør i verden, fortæller vi også åbent om, når vi har fejlet. Vi offentliggør løbende de sager, vi får kendskab til, her på vores hjemmeside, og faddere får direkte besked.
SOS Børnebyerne har bedt den uafhængige børnerettigheds-organisation Keeping Children Safe om at lave en uvildig gennemgang af kendte sager i fire udvalgte lande, hvor vi vidste, at vi som organisation ikke havde levet op til vores ansvar. Rapporten er ikke et repræsentativt billede af situationen i alle de 137 lande, hvor SOS Børnebyerne arbejder, men derimod et studie af kendte sager i de udvalgte lande. Formålet med rapporten er at rette op på og lære af vores fejl, således at sager som disse ikke gentager sig.
Læs resumé, handlingsplan og den fulde rapport her:
Klik her for at læse resuméet af rapporten oversat til dansk.
Klik her for at læse SOS Børnebyernes handlingsplan (engelsk)
Klik her for at læse den fulde rapport (engelsk)
Rapporten peger på sager, der ikke er håndteret korrekt
Rapporten viser, at der i de undersøgte sager har været en række svigt, der spænder fra særdeles mangelfuld registrering af sager, over fysisk og psykisk vold til seksuelle krænkelser og magtmisbrug. Samtidig fremgår det, at SOS Børnebyernes retningslinjer for beskyttelse af børn i en række tilfælde ikke er blevet overholdt.
Rapporten gør det også klart, at der er sket markante forbedringer på tværs af de 137 lande, hvor SOS Børnebyerne arbejder, siden organisationen indførte sin politik for beskyttelse af børn (i 2008) og Code of Conduct, et regelsæt med krav til, hvordan ansatte i SOS Børnebyerne skal opføre sig (i 2011). Langt de fleste af de undersøgte sager i rapporten har fundet sted før, disse politikker blev indført.
Det ændrer dog ikke ved, at der fortsat er et klart behov for omfattende, grundige og markante forbedringer.
Åbenhed om vores arbejde
SOS Børnebyerne lægger stor vægt på åbenhed om vores arbejde, også i de tilfælde, hvor det ikke er gået, som vi ønskede.
Vi beskriver som fast praksis disse tilfælde på vores hjemmeside og kommunikerer også direkte til vores faddere og andre støtter via brev eller e-mail om de sager, hvor vi som organisation har fejlet.
Læs mere om vores åbenhedspolitik og se aktuelle sager her.
SOS Børnebyerne indfører øjeblikkeligt nye tiltag for at sikre børns beskyttelse
Vi tager som organisation både i Danmark og internationalt fuldt ansvar for det, som er sket, og vi indfører øjeblikkeligt nye tiltag for at rette op på de fejl, der er begået og sikre, at det ikke sker igen. Vi har sat 24 konkrete tiltag i værk, hvor af de nedenstående otte bliver iværksat straks. :
- SOS Børnebyerne har nedsat en særlig, uafhængig ekspertkommission, hvor eksterne og erfarne kræfter med ekspertise i jura og børneomsorg udgør flertallet. Kommissionen skal for det første vurdere de beskyldninger og bekymringer, der er kommet frem, og tage initiativ til at undersøge relevante sager. For det andet skal kommissionen på baggrund af undersøgelserne fastslå, om forseelser har fundet sted og om, hvorvidt anklagerne er berettiget. Kommissionen skal desuden vurdere anklager og bekymringer, der er kommet frem, og give anbefalinger til SOS Børnebyernes øverste ledelse, Senatet, om, hvordan vi bedst løser de problemer, undersøgelserne påpeger.
- Vi har allokeret midler fra eksisterende reserver til at sikre direkte og individuel støtte til børn, unge eller andre, der har været udsat for svigt, vold eller krænkelser i SOS Børnebyernes programmer, for at afhjælpe efterveerne af deres oplevelser, hjælpe dem til at opnå afklaring og sikre dem et bedre livsgrundlag. Støtten kan både være af sundhedsfaglig, psykosocial eller juridisk art eller kan bestå i hjælp til at forbedre deres individuelle livsomstændigheder og levevilkår. Vi opretter et system, der kan overvåges på globalt plan, så alle personer får en dedikeret støtteperson og –plan, og så alle sager bliver behandlet i overensstemmelse med reglerne.
- Vi etablerer et nyt ombudsmandssystem i hele den internationale organisation, der skal repræsentere børn, unge og andre berørte personer – og sikre, at deres rettigheder overholdes. Ombudsmandssystemet yder støtte til berørte børn, unge og andre, der måtte bringe nye eller uafklarede sager frem. Systemet kommer til at bygge på en model, der allerede bruges i nogle af de lande, hvor SOS Børnebyerne arbejder.
- Vi sikrer, at et stabilt sagsbehandlingssystem bliver implementeret i alle lande. Det betyder, at vi ansætter flere medarbejdere i både SOS-organisationerne i de enkelte lande og på vores regionale kontorer. Dette vil give bedre støtte til børn, unge og andre, der har været udsat for svigt, og vil komplementere ombudsmandssystemet.
- Vi sætter ind med ekstra støtte økonomisk og ledelsesmæssigt i SOS-organisationer i 25 lande, der har en højrisiko-profil. Det gør vi for at styrke beskyttelse af børnene i form af træning af ledelse og medarbejdere, så de bedre kan vurdere risici og sikre, at problemer bliver rapporteret og handlet på, at der sker forbyggende arbejde og tilbydes helhedsorienteret psykologisk bistand i SOS-organisationer i alle lande.
- Vi implementerer et program i hele organisationen, der sikrer, at børn og unge i vores varetægt kender og forstår deres rettigheder. Programmet, som allerede fungerer i mange lande, hjælper med at sikre, at børn og unge er involveret i beslutninger om deres eget liv, forebygger barn-til-barn vold og misbrug, og giver børnene en stærkere stemme i beskyttelse af dem.
- Vi opdaterer vores Code of Conduct, som allerede er obligatorisk for alle medarbejdere at overholde, og sikrer os, at den er rodfæstet i alle lande. Den reviderede Code of Conduct fokuserer yderligere på mobning, ubalancer i magtforhold og diskrimination på baggrund af køn.
- Vi implementerer en ny politik om forebyggelse af seksuel chikane, udnyttelse og misbrug i alle lande.
Sådan beskytter vi børnene
Når SOS Børnebyerne overtager forældremyndigheden for udsatte og forældreløse børn, følger der et uendeligt stort ansvar. Ansvaret for, at børnene vokser op i trygge og kærlige rammer, ligger på vores skuldre.
Læs mere om, hvad vi gør for at beskytte børn i vores varetægt.
SOS Børnebyerne oprettede i 2018 en whistle blower-kanal, som både børn og voksne har fri og nem adgang til. Kanalen er tilgængelig for alle på SOS Børnebyernes internationale site, og er oprettet for at sikre, at børn og unge nemt og fortroligt kan anmelde sager om misbrug, upassende opførsel eller mistanker om korruption
Andre kan også indberette sager ved at bruge disse formularer:
Mistanke om korruption kan indberettes via denne form.
Mistanke om brud på børns beskyttelse kan indberettes via denne form
Et barn, der har oplevet svigt, er ét barn for meget
Alle former for svigt eller overgreb mod børn er helt uacceptable og i dyb modstrid med vores værdier, ønsker og formål. Vi vil sørge for, at ansvaret bliver placeret, og at der drages konsekvenser overfor de ansvarlige og medansvarlige. Vi har i allerede undersøgte sager sikret, at personer, der er skyldige i brud på vores regler for beskyttelse af børn, er afskediget og anmeldt til myndighederne eller om muligt overgivet til retsforfølgelse.
Det er vigtigt for os at understrege, at de aller-, allerfleste af de ansatte, som hver dag arbejder verden over med at give forældreløse og udsatte børn den omsorg og tryghed, de har brug for, gør et enestående job.
SOS Børnebyerne har til daglig ansvaret for mere end 65.000 børn, som vi har i direkte pleje, og yderligere 347.000 børn, som vi har indirekte ansvar for gennem vores forebyggende arbejde. De ulykkelige situationer, som rapporten beskriver, handler om en meget lille del af de børn, SOS Børnebyerne har haft ansvar for. Men ét barn, der har oplevet svigt, er ét barn for meget.
Vi forpligter os til at arbejde benhårdt på at rette op på de fejl, der er begået, og her i Danmark kommer vi til at gå forrest med at drive forandringen og de nødvendige tiltag.
Har du spørgsmål, bekymringer eller viden, som du gerne vil dele med os?
Vi vil meget gerne høre fra dig. Skriv til os på info@sosbornebyerne.dk.
Se vores politikker og rapporter
SOS Børnebyernes Code of Conduct for medarbejdere
SOS Children’s Villages Child Protection Policy
Læs mere om, hvordan vi beskytter børn under katastrofearbejde
Child Safeguarding Annual Report 2019/2020
Vores politik for anti-korruption og bedrag
Anti-Fraud and Anti-Corruption Guidelines