Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Værd at vide som indsamler

På Mors dag søndag d. 14. maj 2017 samler SOS Børnebyerne ind til at hjælpe forældreløse og udsatte børn. Her finder du svar på de spørgsmål, du kan have som indsamler.

Spørgsmål og svar
Hvornår foregår indsamlingen?

Indsamlingen foregår på Mors dag søndag d. 14. maj 2017, og du kan samle ind i tidsrummet 10-18. En rute tager typisk 2-3 timer.

Hvordan tilmelder jeg mig og får en rute?

Du tilmelder dig på hjemmesiden http://www.sosindsamling.dk/ og vælger den rute, der passer dig. Du kan finde en rute i det postnummer, du ønsker, og du kan også søge efter en specifik vej, du vil samle ind på eller i nærheden af.

Hvornår får jeg min indsamlingsbøtte og materialer?

Når du har tilmeldt dig, får du et par uger inden indsamlingen tilsendt indsamlingsbøtten, indsamlervejledning og andre indsamlingsmaterialer med posten til den adresse, du oplyser, når du tilmelder dig.

Tilmelder du dig efter mandag d. 8. maj, kan vi desværre ikke nå at sende din indsamlingsbøtte med posten. Derfor har vi oprettet nogle lokale udleveringssteder, hvor du selv kan hente dine indsamlingsmaterialer. Du kan ringe og høre nærmere på 3373 0233.

Du skal under alle omstændigheder vælge en rute og tilmelde dig på www.sosindsamling.dk.

Hvor skal jeg aflevere pengene?

Når du har samlet, ind skal du aflevere pengene i en lokal bank senest 14 dage efter indsamlingen. Det sker i bankens almindelige åbningstid. Vi laver aftaler med banker over hele landet, hvor du kan aflevere og få optalt din indsamlingsbøtte gebyrfrit. Cirka en uge inden indsamlingen får du en e-mail eller en sms med oplysninger om, hvilke banker vi har aftaler med.

Du kan også ringe til os på 3373 0233, når indsamlingsdagen nærmer sig, og høre mere om aflevering af dit indsamlede bidrag.

Kan jeg tilmelde mig helt frem til indsamlingsdagen?

Ja, det kan du godt. Men tilmelder du dig indsamlingen efter mandag d. 8. maj, kan vi ikke nå at sende din indsamlingsbøtte til dig med posten. Du skal under alle omstændigheder vælge din rute og tilmelde dig på www.sosindsamling.dk. Så får du en e-mail med link til din rute, som du selv kan printe ud. På http://www.sosbornebyerne.dk/stot-os/udleveringssteder kan du se, hvor du kan hente dine indsamlingsmaterialer.

Hvornår skal min indsamlingsbøtte være afleveret?
Indsamlingsbøtten skal være afleveret i banken senest fredag d. 26. maj 2017.
Kan du ikke finde en passende rute?

Vi har 16.000 ruter over hele landet. Kan du ikke finde en rute lige, hvor du bor, håber vi du vil vælge en anden rute i nærheden. Har du problemer med en rute, så ring eller skriv til os på 3373 0233 eller landsindsamling@sosbornebyerne.dk

Hvem kan samle ind?

Alle, der har lyst til at gøre en forskel, kan være med til at samle ind. Børn under 11 år skal dog samle ind sammen med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.

Hvis du bliver forhindret i at samle ind

Skulle du blive forhindret i at møde op på indsamlingsdagen, eller gennemfører du af andre årsager ikke indsamlingen, beder vi dig sende os en mail på landsindsamling@sosbornebyerne.dk Oplys venligst dit indsamlerID i mailen.

Hvordan kan man ellers støtte?

Kan du ikke samle ind, er der mange andre måder, du kan støtte SOS Børnebyerne på:

* Pris 50 / 75 / 150 kr. Udbydes af SOS Børnebyerne, Amerikavej 15 C, 2. sal, 1756 København V, tel: 33 73 02 33. Ved donation accepterer du, at SOS Børnebyerne kontakter dig vedr. bidrag.

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Ring til os på 33 73 02 33 eller skriv på landsindsamling@sosbornebyerne.dk

Kan man samle ind to og to?

Det kan være hyggeligt at følges ad, når man samler ind. Hvis I er to, der gerne vil samle ind sammen, så kan I tilmelde jer på to måder. I kan enten bare vælg én rute og tilmelde en af jer, og så bestille to indsamlingsbøtter nederst på tilmeldingsformularen. Så følges I ad på den rute. Eller endnu bedre kan I tage to ruter, der ligger ved siden af hinanden. Så skal I tilmelde jer begge to, én til hver rute, så I får en rute og en indsamlingsbøtte hver – det giver flere bidrag til det gode formål. Bor I på samme adresse, og vælger I to ruter, sender vi indsamlingsbøtterne i én kuvert, så vi sparer på portoen.

Husk, at børn under 11 år må kun samle ind sammen med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.

Hvad går pengene til?

På Mors dag samler vi ind, så flere børn kan få en mor. SOS Børnebyerne arbejder på to måder i over 130 lande. I børnebyerne giver vi udsatte og forældreløse børn et kærligt hjem med en ny familie og en ny SOS-mor. Vi holder børnene i håneden hele vejen og giver dem en tryg barndom.

Uden for børnebyerne samarbejder vi med sårbare familier for at forhindre, at fattigdom splitter familien ad og efterlader børnene alene. Vi støtter forældrene, så de får økonomisk overskud i hverdagen, og børnene kan blive hos deres forældre, og de får en helt almindelig barndom med skole og kammerater.

Pengene fra sidste års landsindsamling d. 8. maj 2016 er blandt andet gået til at uddanne SOS-mødre og til at støtte udsatte børn i Etiopien.

Hvad hvis jeg ikke kan nå hele ruten?

Hvis du ikke kan nå hele ruten, så skal du bare tage så meget af ruten som du kan nå. Vi forventer ikke, at du bruger mere end 2-3 timer på at samle ind. Du må gerne give os besked efter indsamlingen hvis ruten var for lang eller hvis der var andre problemer med ruten, så kan vi gøre ruten bedre til den indsamler der går ruten næste år.

Hvad kan jeg sige, når døren bliver åbnet?

“Goddag, jeg samler ind for SOS Børnebyerne. Vi samler ind i dag til at hjælpe forældreløse og udsatte børn, så de ikke skal vokse op alene. De bidrag, vi samler ind i dag, går til at give forældreløse børn en tryg barndom hos en ny mor i en SOS-børneby og til at støtte fattige og udsatte forældre, så de kan tage sig godt af deres børn. Kunne du tænke dig at give et bidrag?”*

*Vi takker for alle bidrag uanset størrelse og respekterer naturligvis også et nej tak.

Fik du ikke samlet ind?

Har du fået din indsamlingsbøtte med posten, men kom alligevel ikke ud og samle ind, så giv os gerne besked (ellers rykker vi dig nemlig for din indbetaling). Ring til os på 33730233 eller skriv til landsindsamling@sosbornebyerne.dk. Oplys gerne dit indsamlerID eller dit SOS nummer.

Din indsamlingsbøtte kan du enten aflevere til den lokale SOS frivilliggruppe, som du finder på www.sosbornebyerne.dk/frivillig, eller skære i stykker (det er nemmest med en brødkniv) og smide i skraldespanden. Har du foldere med girokort til overs, kan du måske få lov til at lægge dem frem på det lokale bibliotek eller andet sted – og ellers smide dem til genbrug.

Har du overskydende materialer?

Har du foldere eller en ubrugt indsamlingsbøtte til overs efter indsamlingen? Din indsamlingsbøtte kan du enten aflevere til den lokale SOS frivilliggruppe, som du finder her, eller skære i stykker (det er nemmest med en brødkniv) og smide til genbrug eller i skraldespanden. Har du foldere med girokort til overs, kan du måske få lov til at lægge dem frem på det lokale bibliotek eller andet sted – og ellers smide det til papirgenbrug.

Er din rute for lang?

De fleste ruter tager 2 – 3 timer, men vi ved fra sidste års indsamling, at nogle af ruterne kan tage noget længere tid. Kan du ikke nå hele ruten, så er det naturligvis helt i orden, at du tager så meget af ruten, som du kan overkomme. Havde du en meget lang rute sidste år, og har du ikke lyst til at bruge lige så lang tid i år, så kan du altså sagtens vælge den samme rute igen – og så bare tage så meget af ruten, som du kan overkomme. Tusind tak.

Vi har i alt 16.000 ruter over hele landet. Det er ruter, vi har fået fra bl.a. Røde Kors og Red Barnet, som har stillet de ruter, som deres lokale frivillige har lavet, til rådighed for os. Vi har valgt ikke at korte de lange ruter ned, men skriver i stedet på materialerne til indsamlerne, at man bare skal tage så meget af ruten, som man kan nå. Det kan jo være, at der næste år melder sig en ny indsamler med god tid til at tage ruten – og så er det jo ærgerligt, at ruten er blevet kortet ned, så den nye indsamler ikke samler så meget ind som muligt.

Er der en fejl på din rute, fx nogle veje der ikke hænger ordentligt sammen eller vejnavne, der ikke stemmer, så hører vi meget gerne fra dig på landsindsamling@sosbornebyerne.dk

Hvordan kan jeg hjælpe, hvis jeg ikke kan samle ind på dagen?

Selv om du ikke kan tage en rute d. 14. maj, kan du sagtens samle ind alligevel. For som noget nyt kan man få sin egen personlige indsamling på vores hjemmeside – en slags digital indsamlingsbøtte, som man kan sende rundt til venner, familie og kolleger, så de kan give et bidrag til landsindsamlingen.

Det er nemt at komme i gang, og med få klik kan du oprette din egen indsamling på http://indsamling.sosbornebyerne.dk/landsindsamling. Du skal bare udfylde felterne og fortælle hvorfor du samler ind. Derefter kan du dele din egen personlige indsamlingsside med venner, kolleger og familie via e-mail og Facebook. Du kan også se et eksempel på en online indsamling her: http://indsamling.sosbornebyerne.dk/landsindsamling/11-995.

Kan man støtte via MobilePay?

Ja. Du kan støtte med MobilePay på nummer 20141100.

Man kan også få skattefradrag, når man betaler med MobilePay. Når man har givet en donation til SOS Børnebyerne på nummeret, bliver man i MobilePay app’en spurgt, om man vil have skattefradrag for sin donation, og så skal man bare følge vejledningen i MobilePay.

Har du spørgsmål?

Kristine Lehmann Nielsen, Projektleder for Landsindsamling