Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Værd at vide som indsamler

Søndag d. 12. maj 2019 samler SOS Børnebyerne ind for at hjælpe forældreløse og udsatte børn. Her finder du svar på de spørgsmål, du kan have som indsamler.

Spørgsmål og svar
Hvornår foregår indsamlingen?

Indsamlingen foregår søndag den 12. maj 2019, og du kan samle ind i tidsrummet kl. 10-18. En rute tager typisk 2-3 timer.

Hvordan tilmelder jeg mig og får en rute?

Du tilmelder dig på hjemmesiden http://www.sosindsamling.dk/ og vælger selv den rute, der passer dig. Du kan finde en rute i det postnummer, du ønsker, og du kan også søge efter en specifik vej, du vil samle ind på eller i nærheden af.

Hvornår får jeg min indsamlingsbøtte og materialer?

Nogle uger inden indsamlingen modtager du din indsamlingsbøtte, indsamlervejledning og øvrige indsamlingsmaterialer med posten. Materialerne bliver sendt til den adresse, du oplyser, når du tilmelder dig og bliver afleveret direkte i din postkasse.

Hvor skal jeg aflevere pengene?

Når du har samlet ind, skal du aflevere pengene i en lokal bank senest 14 dage efter indsamlingen. Det sker i bankens almindelige åbningstid. Vi laver aftaler med banker over hele landet, hvor du kan aflevere og få optalt din indsamlingsbøtte gebyrfrit. I 2018 havde vi aftaler med omkring 200 banker fordelt over hele landet. Cirka en uge inden indsamlingen får du en e-mail eller en sms med oplysninger om, hvilke banker vi har aftaler med.

Du kan også ringe til os på 3373 0233, når indsamlingsdagen nærmer sig, og høre mere om aflevering af dit indsamlede bidrag.

Kan jeg tilmelde mig helt frem til indsamlingsdagen?

Du kan tilmelde dig som indsamler helt frem til og med torsdag den 2. maj, derefter kan vi desværre ikke nå at sende indsamlingsbøtten til dig, så du har den på indsamlingsdagen den 12. maj. Du kan dog stadig nå at støtte landsindsamlingen ved at lave din egen online-indsamling her

Hvornår skal min indsamlingsbøtte være afleveret?

Indsamlingsbøtten skal være afleveret i banken senest den 24. maj 2019. Vær opmærksom på at bankerne har lukket fredag den 17. maj (Bededag).

Kan du ikke finde en passende rute?

Vi har omkring 16.000 ruter over hele landet. Kan du ikke finde en rute lige, hvor du bor, håber vi du vil vælge en anden rute i nærheden. Har du problemer med en rute, så ring eller skriv til os på 3373 0233 eller skriv til landsindsamling@sosbornebyerne.dk

Hvem kan samle ind?

Alle, der har lyst til at gøre en forskel, kan være med til at samle ind. Børn under 11 år skal dog samle ind sammen med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.

Hvis du bliver forhindret i at samle ind

Skulle du blive forhindret i at møde op på indsamlingsdagen, eller gennemfører du af andre årsager ikke indsamlingen, beder vi dig sende os en mail på landsindsamling@sosbornebyerne.dk Oplys venligst dit indsamlerID i mailen.

Hvordan kan man ellers støtte?

Kan du ikke samle ind, er der mange andre måder, du kan støtte SOS Børnebyerne på:

* Pris 50 / 75 / 150 kr. Udbydes af SOS Børnebyerne, Amerikavej 15 C, 2. sal, 1756 København V, tel: 33 73 02 33. Ved donation accepterer du, at SOS Børnebyerne kontakter dig vedr. bidrag.

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Ring til os på 3373 0233 eller skriv på landsindsamling@sosbornebyerne.dk

Kan man samle ind to og to?

Det kan være hyggeligt at følges ad, når man samler ind. Hvis I er to, der gerne vil samle ind sammen, så kan I tilmelde jer på to måder. I kan enten bare vælg én rute og tilmelde en af jer og følges ad på ruten. Eller endnu bedre kan I tage to ruter, der ligger ved siden af hinanden. Så skal I tilmelde jer begge to, én til hver rute, så I får en rute og en indsamlingsbøtte hver – det giver flere bidrag til det gode formål. Bor I på samme adresse, og vælger I to ruter, sender vi indsamlingsbøtterne i én kuvert, så vi sparer på portoen.

Husk, at børn under 11 år kun må samle ind sammen med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.

Hvad går pengene til?

SOS Børnebyerne arbejder på to måder i over 130 lande. I børnebyerne giver vi udsatte og forældreløse børn et nyt hjem, en ny familie og en ny SOS-mor, der holder børnene i hånden hele vejen gennem deres opvækst, indtil de er voksne og flyvefærdige.

Uden for børnebyerne arbejder vi forebyggende med sårbare og udsatte familier for at forhindre, at fattigdom splitter familien ad og efterlader børnene alene. Vi støtter forældrene, så de får økonomisk overskud i hverdagen, og børnene får en helt almindelig barndom med et trygt hjem, kærlige forældre, skole og kammerater.

I SOS Børnebyerne støtter vi børnene gennem de små og store udfordringer, som et børneliv er fuldt af. Vi mener, at alle børn har ret til en tryg barndom i en kærlig familie.

Giv en mor på Mors dag. Bliv indsamler søndag d. 12. maj!

Hvad hvis jeg ikke kan nå hele ruten?

Hvis du ikke kan nå hele ruten, så skal du bare tage så meget af ruten som du kan nå. Vi forventer ikke, at du bruger mere end 2-3 timer på at samle ind. Du må gerne give os besked efter indsamlingen hvis ruten var for lang eller hvis der var andre problemer med ruten, så kan vi gøre ruten bedre til den indsamler der går ruten næste år.

Hvad kan jeg sige, når døren bliver åbnet?

“Goddag, jeg hedder …… og jeg samler ind for SOS Børnebyerne. Vi samler ind i dag for at hjælpe forældreløse og udsatte børn, så de ikke skal vokse op alene. Kunne du tænke dig at give et bidrag?”
Hvis nogle spørger hvad bidragene går til kan du fortælle, at de bidrag, vi samler ind i dag, går til at give forældreløse børn en tryg barndom hos en ny mor i en SOS-børneby og til at støtte fattige og udsatte forældre, så de kan tage sig godt af deres børn. Vi takker for alle bidrag uanset størrelse og respekterer naturligvis også et nej tak.

Fik du ikke samlet ind?

Har du meldt dig som indsamler, men kom alligevel ikke ud og samle ind, så giv os gerne besked (ellers rykker vi dig nemlig for din indbetaling). Ring til os på 3373 0233 eller skriv til landsindsamling@sosbornebyerne.dk. Oplys gerne dit indsamlerID eller dit SOS nummer.

Din indsamlingsbøtte kan du enten aflevere til den lokale SOS frivilliggruppe, som du finder på www.sosbornebyerne.dk/frivillig, eller klippe i stykker og smide i skraldespanden. Folderne kan du måske få lov til at lægge frem på det lokale bibliotek eller andet sted – og ellers kan du smide dem til papirgenbrug.

Har du overskydende materialer?

Har du foldere eller en ubrugt indsamlingsbøtte til overs efter indsamlingen? Din indsamlingsbøtte kan du enten aflevere til den lokale SOS frivilliggruppe, som du finder her, eller klippe i stykker og smide i skraldespanden. Folderne kan du måske få lov til at lægge frem på det lokale bibliotek eller andet sted – og ellers kan du smide dem til papirgenbrug.

Er din rute for lang?

De fleste ruter tager 2 – 3 timer, vi ved, at nogle af ruterne kan tage længere tid. Kan du ikke nå hele ruten, så er det naturligvis helt i orden, at du tager så meget af ruten, som du kan overkomme. Havde du en meget lang rute sidste år, og har du ikke lyst til at bruge lige så lang tid i år, så kan du altså sagtens vælge den samme rute igen – og så bare tage så meget af ruten, som du kan overkomme. Tusind tak.

Vi har cirka 16.000 ruter over hele landet. Det er ruter, vi har fået fra bl.a. Røde Kors og Red Barnet, som har stillet de ruter, som deres lokale frivillige har lavet, til rådighed for os. Vi har valgt ikke at korte de lange ruter ned, men skriver i stedet på materialerne til indsamlerne, at man bare skal tage så meget af ruten, som man kan nå. Det kan jo være, at der næste år melder sig en ny indsamler med god tid til at tage ruten – og så er det jo ærgerligt, at ruten er blevet kortet ned, så den nye indsamler ikke samler så meget ind som muligt.

Er der en fejl på din rute, fx nogle veje der ikke hænger ordentligt sammen eller vejnavne, der ikke stemmer, så hører vi meget gerne fra dig på landsindsamling@sosbornebyerne.dk

Hvordan kan jeg hjælpe, hvis jeg ikke kan samle ind på dagen?

Selv om du ikke kan tage en rute d. 12. maj, kan du sagtens samle ind alligevel. Du kan nemlig oprette din egen indsamling på vores hjemmeside – en slags digital indsamlingsbøtte, som man kan sende rundt til venner, familie og kolleger, så de kan give et bidrag til landsindsamlingen.

Det er nemt at komme i gang, og med få klik kan du oprette din egen indsamling på http://indsamling.sosbornebyerne.dk/landsindsamling-2019. Du skal bare udfylde felterne og fortælle hvorfor du samler ind. Derefter kan du dele din egen personlige indsamlingsside med venner, kolleger og familie via e-mail og Facebook. Du kan også se et eksempel på en online indsamling her: https://indsamling.sosbornebyerne.dk/landsindsamling-2019/11-5104

Kan man støtte via MobilePay?

Ja. Du kan støtte med MobilePay på nummer 75301.

Indsamlervilkår; Hvordan modtager jeg information om indsamlingen?

Vi kommunikerer med dig og sender indsamlingsmaterialet til dig på den e-mail, som du givet os . Det er vigtigt, at du holder øje med information fra os, hvis der skulle ske nogle ændringer, f.eks. hvis indsamlingen aflyses.

Vi håber, at du vil hjælpe os med indsamlinger i fremtiden også. Derfor vil vi fremover kontakte dig og spørge, om du er interesseret i at hjælpe ved fremtidige indsamlinger, ligesom vi vil informere dig om andre aktiviteter og støttemuligheder. Du kan altid frabede dig henvendelser fra os ved at kontakte os på telefon 33730233, info@sosbornebyerne.dk eller ved at bruge de frameldingslinks, der indgår i alt vores elektroniske kommunikation.

For information om, hvordan SOS Børnebyerne behandler personoplysninger om dig som indsamler, henviser vi til vores persondatapolitik, som er tilgængelig på vores hjemmeside: https://www.sosbornebyerne.dk/persondatapolitik/.

Har du spørgsmål?

Landsindsamling, kontakt